1 Kasım 2010 Pazartesi

Marvin Marshall Yöntemi ile Çocuk Büyütmek...

Öyle normalde onun yöntemi, bunun yöntemi, şunu uygulayayım, bunu yapayım falan diye düşünen biri değilim aslında; kafama takılan neyse iyice okuyup araştırıp; Ada'ya hangisi uygunsa; bana hangisi mantıklı geliyorsa; sadece yardımcı olarak kullanıyorum; zaten tuvalet alıştırmalarına da bu yüzden başlayamadık bir türlü.

Neyse; kafama uzun zamandır takılan mevzu şuydu ki; Ada'ya erdemli olmayı, ahlaklı olmayı, dürüst olmayı nasıl öğreteceğim; zira okuduğum tüm kitaplar çocuğa ne yapması gerektiğini asla söylemeyin diyor. Öğüt vermeyin, nutuk çekmeyin... 

İyi de kardeşim bunları kim öğretecek çocuğa o zaman? Vahiy yoluyla öğrenemeyeceğine göre ve başkalarının öğretmesi tehlikeli olabileceğine göre... (nerde okudum hatırlamıyorum ama; siz öğretmezseniz arkadaşları mutlaka öğretecektir diye bir söz okumuştum, korkum o)

Marvin Marshall'dan daha önce bahsetmiştim; bir öğretmen; yöntemini okul çağı çocukları için anlatmış kitabında fakat bana son derece mantıklı geldi; hiyerarşiyi öğretmek adını verdiği yöntem.

Aklımda kalan şu ki; çocuğa "davranış" tanımlanacak, örneklerle anlatılacak, bu davranışı gösterdiğinde sadece "davranış" üzerinde yoğunlaşılacak, çocuğun karakteri üzerinde değil.

Kitapta büyük bir topluluk içindeki çocuklar için (sınıf) örnekler var gerçi ama; ben masalların Ada ve yaşıtı çocuklar için çok iyi bir öğretici olabileceğini düşündüm. Uzun uzadıya okuduğum masaldaki davranışları anlatarak; davranışın adını koymak ve bu davranışı ona öğretmek, biraz daha büyüdüğünde; davranış üzerinde tartışmak; yapılması gerekeni öğrenmesine yetecektir bence de...

Hepimiz iyi bir çocuk olursak şirinleri görebileceğimize inanmadık mi bir dönem?

Büyüksün Marshal!

Kafamı kurcalayan bir şeye cevap bulmak beni çok mutlu etti.

Hemen uygulamaya da başladım, kolay yollardan hem de; mesela önceki gün araba üzerine çıkmış bir kedi gördük; Ada'nın çok ilgisini çekti kedinin arabanın üzerinde olması "aaa yaramaz kedi nereye çıkmış bak" diyerek yaramazlığın yapılmaması gereken bir şey olduğunu vurguladık güzelce; yanda kaldırıma uzanmış kediyi gösterip "kedi yaramazlık yapmıyor" dedik sonra. Şimdi ne zaman yaramazlık mı yapıyoruz desem "kedi" diyor. Demek ki böyle öğreniyorlar; "yaramazlık" deyince aklına kedinin yapılmaması gereken bir şeyi yaptığı görüntü geliyor hemen.

" Beneksiz" masalımızla yardımlaşma üzerine çalışıyoruz şu sıralar da.
 "Paylaşmak güzeldir"i öğreneceğiz. "Beneksize de hayvanlar beneklerinden verince ne kadar mutlu oluyor." "Paylaşmak mutluluk verir." yorumları ile birlikte.

Tabi bu arada kendim de örnek olmayı unutmadan...

Çocuk yetiştirmek zor iş...

Çocuk büyütmek kolay olanı... 

Umarım ben sadece büyütmem, yetiştirebilirim de...



Bumerang - Yazarkafe