6 Temmuz 2011 Çarşamba

John Locke- Eğitim Üzerine Düşünceler-2

Bölüm 62: .....Yapılan hatalardan dolayı bazen kaçınılmazmış gibi görünen azarlamalar yalnızca sakin ve temkinli sözlerle değil, aynı zamanda çocukla yalnızken yapılmalıdır ancak hak edilen övgüler kalabalık içinde olmalıdır. Bu tutum övgüyü büyüterek çocuğun ödülünü iki katına çıkartır. Diğer yandan çocukların hatalarını başkalarının yanında anmamış olmak onların "iyi şöhrete" daha büyük değer ve önem yüklemesine sebep olacaktır. Bu şekilde sahip oldukları "iyi isme" yakışır şekilde davranmaya ve şöhretlerini korumaya çalışacaklardır. Hataların başkalarının yanında anlatılması neticesinde haklarındaki iyi düşünceleri yitirecek çocukların hata yapmalarını önleyecek set de ortadan kalkacaktır.....

Bölüm 65:........ Ebeveynlerinin çocuklarına o kadar çok davranış kuralları yüklediklerini gördüm ki, bırakın onlara uymayı, zavallılar onda birini bile akıllarında tutamıyorlar...... Çocuklar bütün dikkatlerini toplasalar bile hata yapmaktan kaçınamadıklarını gördüklerinde, çabalarının kendilerini cezadan ve hakaretten koruyamadığını gördüklerinde söylenenlere ve kurallara aldırış etmemeye başlarlar...... Kurallarla ilgili tek söylenebilecek; az ve çok gerekli olan kuralların koyulmasıdır....

Bölüm 97:..... Çocuğun tavsiye istediği konu kötü ve düzeltilemeyecek zararlara neden olmadığı sürece, sadece daha fazla deneyimi olan bir arkadaş gibi konuş ve önerilerinin içine emir ve otorite katma. Hele hele bir yabancı ya da eşit düzeyde birine kıyasla.Bu, onun gelecekte senden öğüt ve yardım istemekten tiksinmesine sebep olur......... Onu ne derecede yeterli görüyorsan o ölçüde kendi sorunlarını paylaş, konu hakkında içten sohbetler et ve fikrini al, onun bulacağı sonuca uyuyormuş gibi davran ve ona işin çözülmesine yardım etme zevkini tattır. Çünkü ancak o zaman çocuğunla dost olabilirsin ve istediğin şekilde etkin altında tutabilirsin; mirası kaybetmekten çok bir dostunu kaybetmekten korktuğu zaman...

Bölüm 118:.... Çocuğun sorduğu sorulardan hiç biri kesinlikle geri çevirilmemelidir. Yaşına ve bilgilerine uygun cevaplarla tüm soruları karşılık bulmalıdır. Ve onu yeterince aydınlatıp hoşnut ettiğinde düşünce tarzının nasıl geliştiğini ve doğru cevaplar sayesinde çok daha ileri gittiğini göreceksin.....

Bölüm 128: .... Çocuğu bir şeyden soğutmanın en kolay yolu, onu görev haline getirmektir. Eğer yapmasını istemediğiniz bir şey varsa, bunu onun görevi haline getir. Yaptığı şeyi, oynadığı oyunu sanki ondan istenen bir işmiş gibi her gün belli bir süre yaptır. Bir kaç gün içinde bundan son derece bıkmış olacaktır. Bunu yasaklara merak ve isteği arttıran cezalardan daha faydalı görüyorum. Çünkü onu bir kez bıktırdığında ve aslında kaçınması gereken o şeye karşı bir tiksintiye neden olduğunda artık aynı şeyi tekrar yapması yahut gizli yapması konusunda endişelenmene gerek yoktur.....


Bölüm 131: ..... Yalan söylemek her insanın çok çabuk başvurduğu ve bir çocuğun asla görmezden gelemeyeceği bir yöntemdir. Bu sebeple çocuklar yalanla çok kısa süre içinde tanışır. Eğer çocuğunu yalandan uzak tutmak istiyorsan; yalan söylemesine fırsat vermeden bunun ne kadar kötü ve affedilemez bir davranış olduğunu her bulduğun fırsatta dile getir. Erdemli ve iyi bir insanın asla yalan söylemeyeceğini bilincine işle. Ve eğer olur da yalan söylerken yakalarsan dünyanın en rezil işini yapmış gibi davran.....
Bumerang - Yazarkafe