12 Nisan 2012 Perşembe

Oyun Çocuğundan Okul Çocuğu Yaratmak

Başlangıcından beri sakin olmaya ve sadece izleyerek öğrenmeye iyice anlamaya çalışıyorum, bunu başaracağımdan çok da emindim açıkçası... Sonra gebeliğin yarattığı saflıktan dolayı anlayamadığımı düşünmeye başladım zira en basit şeyleri bile 2-3 kez okumadan anlayamadığım bir alıklık hali var gebeliğimin başından beri üzerimde...
Ona buna sormaya başladım sonra, ulaşabildiğim velilerle konuştum; hayır, bende bir abukluk yoktu, abukluk olayın yürüyüş biçimindeydi zira kimse benden daha fazlasını anlayabilmiş durumda değildi.

Yine de panik olmamaya ve dikkatli davranmaya çalıştım. Elimden geleni yapmaya ve çocuğumun geleceği hakkında söz sahibi olmaya çalıştım. 5  yaş düzenlemesinin iptali için başlatılan imza kampanyasına katıldım, STK hareketlerine katıldım, yasal düzenleme geri çekildi. Rahatladım.

Diğer kısımları da böyle halledebileceğimizi düşünüyordum, anneler olarak çocuklarımızın geleceği hakkında verilecek kararların bize sorulacağı, fikrimizin alınacağını düşünüyordum, olmadı; 4-4-4 onaylandı.

Ortalıktaki söylentilere kapılıp gaza gelmemeye çalıştım, önce onaylanan metnin peşine düştüm, buldum metni, okudum, pek bir şey anlamadım, STET üyesi avukatımız Ayşe Dilek Ergüler'e gönderdim metni, çocuğum kaç yaşında okula başlayacak sadece onu öğrensem yetecek, madde çok açık gibi görünmekle birlikte; 60 ay alt sınır 72 ay üst sınır diyor, avukatımızdan korktuğum cevap geldi, eğer eylül öncesinde 60 ayı doldurmuşsa ilköğretim yaşı gelmiş demek oluyor!

Mecburi ilköğretim yaşı diye yazmışlar ancak 60-72 ay arasında göndermek mecburi mi onu çıkartamadık, bir okula danıştık, okul 60-72 arası tercihli, üst sınır 72 dedi... Yine kafam karıştı zira benim oğlum mart doğumlu, 60 aylık olduğu yıl okula yazdırmazsan diğer yıl 72 ay üst sınırını geçmiş olacak... O nasıl olacak diye sordum; bilmiyorum, açıklarlar onu o zamana kadar diye cevap verdi "yetkili"...

Analdım ki okula başlama yaşı konusunda doyurucu bilgi alamayacağım, bari bu yaşta okula başlaması ne getirir ne götürür onu öğreneyim; bir eğitmen olarak Özlem Petek Hün' e danıştım beş yaşında bir çocuk okula başlatılabilir mi diye.

Nehir Hanım,
60 aylık bir çocuk elbette ilköğretime hazır olup, eğitime başlayabilir. Pek çok gelişmiş ülkelerde bu şekilde zaten. Ben çocukların mümkün olan en erken zamanda oyunla eğitime başlamalarının gerekliliğine savunuyorum. İsrail’de 6 aylıkken çocuklar eğitime başlıyor. Çocuklar beyin gelişimlerinin % 50 sini 3 yaşa kadar, % 80 nini 6 yaşa kadar tamamlıyorlar. Ancak, şunu unutmamak gerekir; 60 aylık çocuğun ilköğretime hazır olabilmesi için okul olgunluğu gerekir. Okul olgunluğu için de, okulöncesi eğitimin şart olduğuna inanıyorum. Okula başlama kriteri sadece yaş olamaz. Her çocuk yaşları aynı olsa bile eşit şekilde gelişmemiş olabilir.
Okula başlamak hem çocuk hem de aile için büyük bir yenilik ve değişimdir. Bu önemli başlangıç için çocuğun hazır olması ilerideki başarısını da etkileyecektir.Çocuk için okul, hiç tanımadığı bir ortam, öğretmenler, yeni arkadaşlar, uymak zorunda olduğu kuralları içeren yeni bir sosyal çevredir. Ancak gerekli bilgi ve becerilere sahip olursa okula uyum sağlayabilir.
Okul olgunluğu çocuğun bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal anlamda okula hazır olmasıdır. Çocuğun yaşının gelmesi, harfleri yazabiliyor olması ya da saymayı bilmesi okula hazır olmak için yeterli değildir. Bir çok alanda çocuğun bilgi ve becerilere erişmiş olması gerekir.
Okula başlamadan önce gerçekleştirmesini beklediğimiz özellikler:
• Kendini ifade edebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde anadilini kullanabilme
• Yaşına uygun kavram bilgisine sahip olma
• Dikkatini verme ve sürdürebilme becerisi
• Benzerlik ve farklılıkları ayırt edebilme
• El becerileri ve genel koordinasyonunun yeterli olması
• Kendi adına düşünebilme ve karar verebilme
• Sorun çözme becerisine sahip olma
• Kendine karşı gerçekçi bir güven duygusu içinde olma
• Olumlu bir benlik değerini geliştirmiş olma, kendini sevme
• Gerçekçi bir çevre algısına sahip olma (örneğin çevreyi düşmanca algılamama)
• Özbakım becerilerinin gelişmiş olması
• İstek ve ihtiyaçlarını uygun bir yer ve zamana kadar erteleyebilme
• Anlık ve tepkisel davranmak yerine duygu ve düşüncelerini muhakeme becerisini de kullanarak ifade edebilme
• Sosyal kurallara uyabilme
• Yaşına uygun sorumluluklar alabilme

OKUL OLGUNLUĞU YETERSİZSE;
Öğrenmede zorluk,
Başarıda düşüklük,
Okula gitmede isteksizlik,
Verilen sorumlulukları üstlenememe,
Öğretmenlerin yönergelerine uygun davranmama,
Ders saatlerinde beklendiği şekilde davranmayıp çevreyle aşırı ilgili olma, ve diğer öğrencilerin dikkatini dağıtacak davranışlar
Sevgiler,
Özlem Petek Hün
Play To Learn Preschool
Yeşim sok. No: 15 Akatlar
Vali Konağı cad. Hacı Mansur sok. Konak apt. No:1/11 Kat:2 Nişantaşı
Tel: (212) 352 30 31 – (212) 219 20 18


Bir avukat, bir ilköğretim yetkilisi, bir okul öncesi eğitim kurumu sahibi ve sayısız veli ile görüştüm, hala kafamda hiçbir şey net değil...

 "Çocuk eğer hazırsa 60 aylıkken ilköğretime başlayabilir" demiş Özlem Hanım, peki çocuğun hazır olup olmadığını kim belirleyecek? 

Çocuğun yaşı değil gelişimi önemli, evet peki buna göre mi kayıt yapılacak? Ya da benim mahallemdeki okula ben çocuğumu 78 aylıkken başlatacağım, sınıfında 60- 65-70 aylık çocuklar da olacak, bir ay bile bu yaşlardaki çocukların gelişiminde çok önemliyken, bu kadar uzun aralıktaki yaş grubuna hangi gelişim grubuna göre, hangi yaş grubuna göre eğitim verilecek?

60 aylık çocuklar, yani beş yaşındaki çocuklar 7 yaş için düzenlenmiş sıralarda nasıl oturacak, 7 ve üzerinin kullandığı lavaboları nasıl kullanacak, kantinden nasıl yiyeceğini alacak?

Önceden okul öncesi eğitim yaşı olarak belirlenen ve bilinen 0-6 yaş grubu için eğitim alan okul öncesi eğitim öğretmenlerinden biri benim 6 yaşındaki oğlumun sınıfında bulunacak mı?

45 dakika boyunca o küçücük çocukların ilgisini aynı konu üzerinde nasıl tutup nasıl aynı sırada oturtacak o öğretmenler?

Okul bahçesinin zeminini kaplayan betondan vaz mı geçilecek? Okul bahçeleri çimen mi olacak? Benim beş yaşındaki çocuğum o betonda düşerse bana hesabını kim verecek?

Müfredat aynı mı kalacak? Yenilenecekse 60 ay mı baz alınacak 72 ay mı?

Meslek eğitimi 9 yaşında mı başlayacak (Milli Eğitim Bakanı katıldığı bir programda hoşuma giden bir şey söyledi ancak bu konuda da bir dünya soru var kafamda, der ki; çocuklar erken yaşta "yeteneklerine göre" yönlendirilecek ve bu doğrultuda eğitim alacaklar, böyle bir düşünce kulağa harika gelse de, çocuğun yeteneği kimin tarafından belirlenecek, aile mi, okul mu, çocuğun kendisi mi?  Her çocuğun yeteneğine göre sınıf mı açılacak yoksa mevcut derslerden birini mi almak zorunda kalacak vs.)

Tek istediğim biz aileleri adam yerine koyacak, sorularını cevaplayacak birinin çıkması. Ailelerin endişelerini gidermesi. 

Biz aileler kendi kendimize işin içinden çıkamayacağız belli ki. Çocuğumuza ne olacak paniği ile ilkokul yaşının (onun bile ne olduğundan tam emin değiliz) gelmesini bekleyeceğiz... Sonra da içimiz yanarak göndereceğiz çocuğumuzu okula;doğru bir eğitim alıp almayacağından emin olamadan...

Bumerang - Yazarkafe