20 Kasım 2010 Cumartesi

Tracy Hogg- Çocukluğa Geçiş Sorunlarına Mucize Çözümler

Tracy'e her zaman katılmasam da (zaten kitap adı baştan falso; hakkında bu kadar olumlu şey okumuş olmasam ve gördüğüm en iyi annelerden biri tavsiye etmiş olmasa; çocuğumun gelişim aşamalarından "sorun" olarak bahseden birinin kitabını hayatta elime almazdım) severek okudum ve sonrasında verdiği tavsiyelerden çoğu da işime yaradı. Elizabeth kadar olmasa da sevdim nihayetinde. Kitabından aklımda kalanları paylaştım da; diğer annelerin de işine yarasın diye; fakat asıl önemli ve bence kitabın ezberlenmeye değer kısmını yani Bölüm Altıda bahsettiği "Gerçek Dünyada Çocuğunuzun Yaşam Becerilerini Öğrenmesine Yardımcı olmak kısmını ya komple buraya aktarmam gerekecekti; ya da buradan herkese tavsiye etmem...

Özellikle Yardım Edin/Bırakın Gideyim çelişkisini o kadar güzel anlatmış ki; uzun uzadıya vaktim olsa oturup 200 sayfayı yazacağım buraya.

Bence iki kitabının toplamında anlattıklarından daha değerli olan bu 200 sayfayı tüm annelere öneriyorum.

Çocuğunuzun gerçek dünyayla başetmesini sağlayacak olay ve mekan provası önerileri kesinlikle ciddiye alınması gereken öneriler. "Dersler evde başlar, çocuğunuzun karşılaşabileceği her türlü zorluk için değişim provaları yapmalısınız..." Diyerek başladığı bölümde çocuğun ilk korkularıyla başetmesi, ilk kalabalıklarda nasıl davranması gerektiği, ilk arkadaşlıklarını nasıl kurabileceği aile tarafından nasıl desteklenir onları anlatmış Tracy.

Ne olursa olsun, değişim için başarılı provalar hazırlık ve öngörü ister. Gerçekçi olmalıdırlar ve çocuğunuzun neyle başaçıkabileceğini göz önüne almalıdırlar.

.........
.........

Duygularını yönetmeyi bilmek ve kendisini teskin edebilmek için çocuk, tüm duyguları yaşamalıdır. Bunların arasında gözlemlemesi zor olan üzüntü; sıkıntı; düş kırıklığı ve korku da olacaktır...

Eğer evde çocuğunuzun hep mutlu olması için çabalarsanız; gerçek dünyayla baş edemez...

.....
....
Yönetmenler, aktörler sahnedeyken onlarla beraber değillerdir ama bir problem olması halinde müdahale etmek için oradadırlar... "Çocuğunuz için orada olun"...

.......
.......

Sahne; park, oyun alanı, havuz, çimenli bir tepecikse ve çocuğunuz düştüyse; aceleyle koşmayın; bu çocuğunuzu korkutur. "Yok bir şey" demeyin duygularını önemsemediğinizi gösterir yapılacak şey "canın acımış olmalı yardım etmemi ister misin" demektir.

.....
........

Kitabın altıncı bölümü ve sonrası -belki Ada'nın yaş grubu için yazıldığından- kitabı başucu kaynağı olarak kullanmamı ve önüme gelen bütün annelere tavsiye etmemi sağladı.

"Evimiz" ve "Gerçek Dünya" arasındaki farkı öylesine açık ve net gördüm ki; Ada'nın tepesinde dolanarak (helikopter ebeveyn tipi) doktorumuz uyarıncaya kadar (teşekkürler Murat Bey) ne kadar hata yaptığımı fark ettim.

Hala okumamış olanlar varsa (zira kendisi ekol oldu son dönem anneleri arasında) şiddetle tavsite etmek düşer bana da...

Umarım çocuklarımıza bir faydası olur...
Bumerang - Yazarkafe