15 Temmuz 2011 Cuma

"Bu senin sorunun adamım!" taktiği.

Çocuklar genel olarak ailelerinin fazla hassas davrandıkları konuları tespit edip onun üzerinden ilgi çekmeye bayılırlar. Eğer yemek konusunda hassassanız ve ona yemek yedirmek için bütün numaraları deniyorsanız, asla yemek yemeyecektir. Aynı şekilde, eğer tuvalet konusunda baskıcı ve fazla ilgili görünürseniz bunu güç savaşı haline getirmek onun için bir eğlence olacaktır. Sizi nasıl sinirlendiğini görmek, onun sizin üzerinizdeki gücünü test etmesinin bir yoludur. Genellikle 2 yaş sonrası çocuklarında görülen bu davranışların tuvalet eğitiminde sizi zorlamasını istemiyorsanız bunu güç savaşı haline getirmesine izin vermemelisiniz. Bunun için şu aşamaları izleyebilirsiniz;

Birinci Aşama;
"eğer istemiyorsan çişini ve/veya kakanı oturağına yapmak zorunda değilsin. Bir gün klozeti kullanacaksın fakat şimdi küloduna yapmak istiyorsan benim için sorun değil. Bu karar sadece senin insiyatifin. Seni zorlayamam!"
Bunu söylediğinizde savaşmanın çocuk için hiç bir anlamı ve eğlencesi kalmayacaktır.

İkinci Aşama;
Tuvaletini altına yaptığında onu banyoya götürüp temizleyin. Vücut dilinizle ya da ses tonunuzla bundan hoşlanmadığınızı kesinlikle belli etmeyin. Göz teması kurmayın. Konuşmayın. Sadece hızlıca temizleyin ve gününüze geri dönün.

Üçüncü Aşama;
Tuvalet işaretlerini izlemeye çalışmayın. Yapmaya başladığını fark ettiğinizde oradan uzaklaşın. Ona bu aşamada ilgi göstermeyin. Onun yanında başkalarına eğitimiyle ilgili herhangi bir şeyden bahsetmeyin. Tuvalet konusunda imalarda ya da önerilerde bulunmayın.

Dördüncü Aşama;
Çocuğunuzla tuvalet eğitiminden tamamen uzak bir ilişki kurun.

Beşinci Aşama;
Bu taktiği kullanmaya başladıktan bir hafta sonra hala altına yapmaya devam ediyorsa artık onu temizleyemeyeceğinizi bildirin, onu banyoya götürün, küvete koyun, kendini temizlemesi için sadece yol gösterin. Vücut dili ve ses tonunuzun normal olmasına dikkat edin. Gerekiyorsa son müdahaleyi siz yapıp temizliği bitirin. Amacınız altına yapmanın doğal sonucunun kendini temizlemek olduğunu öğretmek. Bunun sonucunda hüsrana uğrayabilir fakat ona bunun bir ceza olduğu mesajını vermekten kaçının.

Altıncı Aşama;
Çocuğunuz duygusallaşırsa ona destek olun. "Biliyorum bunu temizlemekten hoşlanmıyorsun, bu zor bir iş" Yine de sınırınızı koruyun "Fakat eğer küloduna yapıyorsan bunu temizlemek senin işin, yardıma ihtiyaç duyduğunda yardımcı olabilirim fakat bunu ben yapmayacağım." Sakın "temizlenmek istemiyorsan klozeti kullan" "Eğer tuvaleti kullansaydın bu kadar pislenmezdin" gibi cümleler kurmayın. Bunun yerine "bir gün sen de bizim gibi tuvaleti kullanmaya başlayacaksın ve o zaman bununla uğraşman gerekmeyecek" diyebilirsiniz.


Yedinci Aşama;
Tuvaleti kullanabilen bir yaşıtını eve çağırmak iyi bir fikirdir. Çağırdığınız çocuğun ebeveynlerine ve çocuğa onu tuvalette izlemenizde bir sakınca olup olmadığını mutlaka sorun. Olayı son derece doğal bir hale getirin. Ya da çocuğunuzu haftada bir kaç gün anaokuluna götürüp yaşıtlarının bu işi nasıl halledebildiğini gösterebilirsiniz. Amacınız çocuğunuza tuvaleti kullanmanın yıkanmaktan daha kolay olduğunu göstermek fakat bunu ona söylemenize gerek yok.

Sekizinci Aşama;
Çocuğunuza kaka ya da çiş yapmak zorunda olmadığı tuvalet zamanları yaratın. Beş dakika boyunca tuvalette oturması karşılığında onu ödüllendirebilirsiniz. Tuvalette ona hikaye okuyabilirsiniz. Başlangıçta kıyafetleriyle oturmak isterse izin verin. Sonra zamanla çıkartabilirsiniz.

Dokuzuncu Aşama;
Artık duygusal olarak geri çekilin ve kararı çocuğunuza bırakın. Bu süreci hızlandıramazsınız.


Onuncu Aşama;
Çocuğunuz tuvalet zamanlarında bir başarı sağlarsa ilgi gösterin fakat abartmayın.


Çocuğunuzla tuvalet konusunda savaşa girdiğiniz zaman o hayatta kontrol edebileceği tek şeyin çişi ve kakası olduğu izlenimine kapılır ve bunu size kanıtlamak için her şeyi yapar. Bu işlerin sarpasarması demekir. Geri çekilin, bunun onun vücuduyla ilgili olduğunu hatırlayın ve kararı ona bırakın.













 
Bumerang - Yazarkafe