Her "Bebek" doğduğunda bir "Anne" doğar.

Bu Blogda Ara

Beylikdüzü Mekanları

Işığını Takip Edenler

Beylikdüzü Anaokulu

Bumerang - Yazarkafe

Ocak 30, 2014

Bebeklerde Ağlayarak Uyanma


Bir kaç ay önce, Deniz uyuduktan bir-iki saat sonra çığlık çığlığa ağlayarak uyanmaya başladı. İlk olduğunda bir yeri ağrıdığını düşündüm, "neren acıyor?" diye sordum, kulağını gösterdi, yarım kaşık ağrı kesici verdim, çünkü diş çıkartıyordu ve kulağının ağrımasına sebep olabilirdi, 15-20 dakika kadar ağladıktan sonra, sakinleşip uyudu, ben de ağrı kesicinin işe yaradığını düşündüm.  Ertesi akşam da aynı şekilde uyanınca ve bu kez kucağıma korkuyla yapışıp kendisini sakinleştirmeye çalışan babasına aşırı tepki gösterince durumun normal bir şey olmadığını anladım. Gece terörü olamazdı, Ada'nın bebekliğinde benzer bir durum yaşamış ve epeyce araştırmıştım gece terörünü. 

Deniz uyanıktı, kendindeydi, kucağımda sakinleşiyordu ancak ağlamasını kesmiyordu. Yine de her ihtimale karşın ertesi gün doktora götürdüm. İyice bir muayene ettikten sonra görünürde bir sorun olmadığını söyledi. Ağrı kesici kullandığımı duyunca çok sakıncalı olduğunu, bir daha tekrarlamamamı, şayet onu bu şekilde ağlatacak bir ağrısı varsa acile götürmemi ve ancak doktor ağrı kesici verirse kullanmamı söyledi ve ekledi; "ölümcül sonuçları olabilir, çocuğun apandisit gibi bir sorunu varsa, ağrıyı teşhis etmeden kesmeniz bebeğinizin hayatına mal olabilir

"Bu ağlamalar neden olabilir, bu yaşta rüya görüyor olabilir mi?" diye sordum, "Bebekler anne karnında rüya görmeye başlar, yaş bunun için bir kıstas değil, tabii ki rüya görüyor ancak sizin bildiğiniz haliyle değil, gün içinde karşılaştığı görüntüleri, yaşadığı olayları tekrarlıyor" dedi. "Yani gün içinde bir şeyden korktuysa, gece uykusunda bunu görüp uyanıyor olabilir, oyuncağı kırılmıştır, elinden bir şey alınmıştır, istediği bir şeyi anlatamamıştır, bunlar bile ağlamasına sebep olabilir" dedi.

Ada ile aynı durumu yaşadığımızda Nergiz fazla uyaranın bebeklerde sıkça bu duruma sebep olduğunu söylemişti. O dönem Ada TV ile ilk kez karşılaşmıştı. Sevebileceğini düşünüp Elmo CDleri almıştım, günde 10-15 dakika izliyorduk, bunu söylediğimde izlerken korkmadığı Elmo'dan rüyasında gördüğünde korkabileceğini söylemişti, ben de TV'yi tekrar çıkartmıştım hayatımızdan, sorun çözülmüştü. Deniz'in TV ile muhatap olmasına pek izin vermiyorum, evde fazla uyaran, aşırı ses, çok renkli görüntüler yok, mevsimsel sebeplerle dışarı da pek çıkmadığımız için bunun bir uyarandan kaynaklanacağını düşünmemiştim.

Aynı dönemde okuduğum Aletha Solter'in "ağlamaya ihtiyaç duyan bebekler" tezi ve psikolog bir arkadaşımın Deniz'in zor geçen gebelik ve travmatik doğumu ile ilgili yorumları da kulağımın bir köşesinde olduğundan, Deniz böyle uyandığında sakinleştirmeye çalışmadan, kucağımda güvenli bir şekilde tutarak ağlamasına izin vermeye başladım. Bu durum 5-6 gün kadar sürdü, ancak her uyanışında daha kısa uyanık kalmaya başladı.

Eğer bebeğin herhangi bir sağlık sorunu olmadığından eminsek, korkuyla ağlayarak uyanıyor ve sakinleştirilmeyi reddediyorsa,-Rüyasında gördüğü bir şeyden korkuyor olabilir-Ağlamaya ihtiyaç duyuyor olabilir
Eğer ağlamalar rüyalardan kaynaklanıyorsa, gün içinde maruz kaldığı uyaranları azaltmak (özellikle bulunduğu ortamda TV izlememek), uyku öncesi iki saati daha sakin ve huzurlu geçirmesini sağlamak işe yarayabilir.
Bir sağlık sorunu ya da uyaran yorgunluğu yoksa, bebeğin güvenli ağlamasına izin vererek stresini atması sağlanabilir.



Hangisinin işe yaradığını bilmiyorum, ikisini aynı anda denedim çünkü. Ada'nın sevdiği TV programlarının olduğu saatleri Deniz'le birlikte mutfakta geçirip gün içinde fazla uyarana maruz kalmasını engellemek ve gece ağlayarak uyandığında sakinleştirmeden bitmesini beklemek bizde işe yaradı. 

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Fikrinizi paylaşın