Her "Bebek" doğduğunda bir "Anne" doğar.

Bu Blogda Ara

Beylikdüzü Mekanları

Işığını Takip Edenler

Beylikdüzü Anaokulu

Bumerang - Yazarkafe

Ekim 15, 2011

Evde zaman yönetimi


Evdeki zamanını yönetebilmek, bence iş  yerindeki zamanını yönetebilmekten çok daha önemli bir kadın için. Zira evdeki tüm işler onun -görevi!- ve ertelenemez, baştan savılamaz, başkasına devredilemez.

Herşeyin sarpasarmaya başladığı, hiç bir şeye yetemediğimi, yetişemediğimi düşündüğüm günlerde, oturup bir liste yaptım; gün boyu ne yapıyorum, buna ne kadar vakit ayırıyorum, yapmam gereken asıl şeyleri neden erteliyorum. Sonra da bunları yapmamam için ne gerekiyor onları tespit ettim. Gün boyu yapmam gerekenler belli, sadece bunlara ne kadar vakit ayıracağım, ne zaman yapacağım önemli!


Sonunda bulduğum çözümler işimi o kadar kolaylaştırdı ki inanamadım ve bunları zaman konusunda problem yaşayan annelerle paylaşmak istedim;

* Yataktan kalkar kalkmaz, odadan çıkmadan yatak ve üst baş toparlanmalı, aksi halde tüm gün toplanmamış bir yatak ve sabahlıkla tarumar halde kalma ihtimali var. Bunun için o odanın kapısından çıkmadan mutlaka yatak toplanmış,gecelik çıkartılmış ve saçlar taranmış olmalı.


* Sabah banyo faslından sonra banyodan çıkmadan klozet ve lavabo ovma işlerini hızlıca halletmeli. Tuvalete girmeden önce lavaboya deterjanı döküp elleri yıkamadan önce lavaboyu ovmak, işiniz biter bitmez klozet temizleyicisini döktüğünüz klozetin sifonunu çekmek yaklaşık 3-4 dakika alıyor.

* Haftalık menü defteri; cuma ya da cumartesi günü gelecek haftanın menüsünü belirlemek, pazar günü o menüdeki yemeklere göre alışveriş yapmak hafta içinde yemek yapma işini 1 saatte bitirmek demek. Ne yapacağın belli olduktan sonra ve tüm malzemeler elinin altında olduktan sonra 3 çeşit yemek bir anda oluveriyor.

* Akıl defteri; ben telefonumun not defteri kısmını kullanıyorum bunun için. Aklına gelen şeyi aklına geldiği anda yazmak önemli. Evin bir eksiği, bir faturanın son ödeme tarihi, yapılacak bir şey, alınacak bir şey... Dışarı çıktığımda not defterini kontrol ediyorum; "yapılacak bir şey var mıydı. Sadece onun için tekrar dışarı çıkmak zorunda kalmayayım!"


* Televizyon ve telefon gibi; zaman öldürücülerden vaz geçmek. Televizyonla zaten işim yok ama eğer açıksa mutlaka izlenecek bir şey bulunuyor bunu televizyonsuz yaşayamayan eşim eve geldikten sonra sürekli bir şeylere takılıp kalmamdan dolayı biliyorum.  Telefon görüşmelerini yemek yaparken, ütü yaparken halletmek büyük zaman kazandırıyor. 


* Mümkün olduğunca iki işi bir arada halletmek gerek; balkona sigara içmeye çıktığında çamaşırları da asıvermek, yemek yaparken bulaşık makinesini boşaltmak vs. eşleştirebileceğiniz tüm işleri bir arada yapabilirsiniz.


* Yemeklik soğan, domates, biber doğrarken fazladan doğramak; buzdolabı poşetine koyup buzluğa atmak; vakitsiz olduğunuz anlar için büyük kurtarıcıdır.


* Mutfak saati kullanmak; tüm işler için inanılmaz hız kazandırır. Evi toplamaya giriştiğinizde saati 1 saate kurup; evi toplamak, süpürmek, silmek dışında başka bir şeyle uğraşmadan sadece o işe odaklandığınızda (o esnada çalan telefonlara sonra dönmek, aklınıza gelen, gözünüze takılan diğer işleri ertelemek vs. ) işinizin saat çalmadan bittiğini görüp şaşırıyorsunuz.


* Çamaşır ve ütüyü günlük halletmek; her sabah çamaşır yıkayıp her akşam ütü yapmak 15 dakika sürüyor.


* İşleri ASLA ASLA ASLA ertelememek; ertelemek yığılmaya, yığılma zamansızlığa, bu da mutsuzluğa yol açıyor. Askeriyede de denildiği gibi; Yapılacak! Yap!


* Evin işini sabah halletmek; evi toparlama işlerini çocuğun daha sakin olduğu saatlerde halletmek çok daha kolay (ki artık oğlum o saatlerde okulda olduğundan süper kolay) saat 10-11 arasını (zira elektrik süpürgesini açmak daha erken saatlerde yasak apartmanda) ev süpürüp silmeye ayırınca ondan öncesini toz almak, oğlanın odasını toparlamak, çamaşırları makineye atmak için ayırabiliyorum. Akşam yemeğinden sonra oğlanla babası çerez ya da meyve keyfindeyken toplanan mutfak hiç ilgi beklemiyor, tuvalet ve lavabo, yatak odası kalkar kalkmaz halledilmiş olduğundan oralara bakmam gerekmiyor. 

* Pazar günü yapılan alışverişleri dolaba yerleştirmeden önce dolabı silmek; zaten o esnada fazla dolu olmayan buzdolabı 10 dakika civarında temizlenebiliyor. 



* Gün içinde kaliteli vakit; Oğlumla boyama yaptığımız, kitap okuduğumuz, oyun oynadığımız yarımşar saatlerimiz var. Bu esnada başka hiç bir işle ilgilenmeden sadece onunla oynayınca, gün içinde kendi başına oynama isteği daha fazla oluyor. O odasında oynarken ben de internette istediğim gibi vakit geçirebiliyorum.

* İki iş arasına 15-20 dakikalık ödül saatleri; kendini şımartmak ve stresten arınmak için ideal. Bu esnada nurturiada gezebilir, kahve içebilir, bloga yazabilir, canım ne isterse onu yapabilirim.


* Duş alma vs. kişisel bakım işlerini öğle uykusu zamanına denk getiriyorum. Böylece evin içinde gereksiz gürültü çıkartacak şeylerle uğraşmış olmuyorum.