14 Aralık 2011 Çarşamba

Bebeğinizle İletişim Kurmanın İpuçları

Çok Konuşmak;
Bebekler kelimeleri tekrar tekrar işittiklerinde, beynin konuşma dil bölgeleri uyarılır. Ne kadar çok konuşma işitilirse, beynin bu bölümleri de o kadar fazla büyür ve gelişir. Bebeğe günlük olaylar hakkında öyküler anlatılmalı, şarkılar söylenmelidir. Bebek beslenirken, altı ya da giysileri değiştirilirken yapılan işler hakkında bebekle sürekli konuşulmalıdır. Örnek ”Şu anda bezini değiştiriyorum” veya “akşam yiyeceğimiz yemekleri hazırlamaya çalışıyorum” gibi konuşmalar sırasında bebeğin neler yaptığından da bahsedilebilir. Bebek kollarını ve bacaklarını sallarken” Şu anda kollarını ve bacaklarını salladığını görüyorum” ya da bebek sesler çıkarırken “şimdi bana bir şey söylemek istediğini duyuyorum “şeklinde, bebekle konuşulmalıdır.

Nesnelerin İsimleri;
Bebeklere nesnelerin adı sürekli söylenmelidir ”işte biberonun” ya da “şimdi çoraplarımızı giyelim” gibi ifadeler, bebeklerin ilk sözcük hazinesinin oluşmasına katkıda bulunur. Bebek büyüdükçe “ayakkabıların nerede ?”gibi sorular sorulmalıdır. Küçük çocuklar her ne kadar sorulan sorulara kelimelerle cevap vermesede, işaret ederek (ayakkabıyı) göstermekten zevk alacaktır. Zaman içerisinde konuşmayı öğrenirken hatırlayacağı sözcükleri zihninde depolayacaktır.

Tekerleme-Şarkı-Oyun;
Bebek hafifçe kucakta sallanırken kafiyeli şiirler, nakaratlar, maniler söylenmelidir. “Buraya bir kuş konmuş” yüzünüzü saklayıp açarak ”cee “ yapma gibi oyunlar oynanmalıdır.

Kitaplar;
Bebeğin ilk kitaplarının salyaya dayanıklı, hafif ve kolay yırtılmayan cinsten olmasına dikkat edilmelidir. Kitapları çiğnemek ya da yere atmak isterse endişe edilmemelidir. Bebekle beraber kitap okumaya başlayınca, O eninde sonunda kitabı nasıl tutacağını ve sayfaları nasıl çevireceğini öğrenecektir.

Drama;
Çocukla karşılıklı oyunlar oynanmalı. Oyuncak bebek ve diğer aksesuarlarla hayalî oyunlar oynanarak, çocuğa model olunmalıdır. Yetişkin ve çocuklar “Çay partisi” oyunu oynayabilir. Yetişkin, oyuncak fincanla çay içiyormuş gibi yapar ve tadının ne kadar güzel olduğunu söyler. Çocuk da taklit eder. Daha sonraki aşamalarda, genellikle çocuk da yetişkinleri yönlendirir.

Bir-İki-Üç Tıp!
Çocukla “Sessizlik” oyunu oynanır. Sessizlik oyunuyla çocuk yeri geldiğinde susmayı  ve çevresindeki insanları dinlemeyi öğrenecektir. Çocuğa, “Bak seninle yeni bir oyun oynayacağız. Buna Sessizlik oyunu” denir. Sonra ona susmasını ve dışarıdan gelen seslere kulak vermesini, bu seslerin nereden geldiğini ve ne sesi olduğunu tanıması istenir. Susmasını ve sizin fısıldayacağınız şeylere kulak vermesi söylenir. Çocuk bu oyunu oynarken dinlemeyi öğrenecektir. Çocuk yemek, yatmak veya yıkanmak istemediği, huysuzluk ettiği sıralarda “sessizlik oyunu”nu oynamak, çok oyalayıcı olacaktır.

"Ben" Küpleri
Ben küpleri sayesinde, bebeğin dil gelişimi desteklenecek, küçük kaslarını geliştirecek, kendisi ve başkalarını tanıyabilecektir.

Ben Küplerinin Yapılışı;
Malzemeler: Çocuğun ve yakınlarının resmi, bant, gazete kâğıdı, küçük kutular, streç film.

Yapılışı: Gazeteyi avucunuzda sıkıştırarak, kutuların içine sıkı sıkı doldurulur. Kutuların ağzı bantlanır. Kutunun her bir tarafına fotoğraflar yapıştırılır ve streç film ile kaplanır. Uygulama: Çocuk bu küpleri oynarken fotoğraflar hakkında konuşulur. Fotoğraftaki kişiler, parmakla gösterilerek o kişi hakkında tanıtımda bulunulur. Bebekten kendisini ve yakınlarının resmini bulması istenir.


Bumerang - Yazarkafe