Her "Bebek" doğduğunda bir "Anne" doğar.

Bu Blogda Ara

Bloga Üye Ol

Beylikdüzü Mekanları

Işığını Takip Edenler

Beylikdüzü Anaokulu

Bumerang - Yazarkafe

Kasım 11, 2010

Gebelik Beslenmesinin Temel Prensipleri



Gebe diyetinde mutlaka bulunması gereken ve gebeliğin ihtiyaçlarına göre alım miktarı düzenlenmiş olması gereken bazı önemli besin ögeleri vardır. Sağlıklı bir gebelik ve sağlıklı bir bebek için olmazsa olmaz bu besin ögelerinin vücuttaki durumları gebeliğin öğrenildiği esnada tespit edilmesi ve gebelik süresince alınması gereken miktarların doktor tarafından belirlenmesi önemlidir.

1- Karbonhidratlar;
Vücut ihtiyaç duyduğu enerjiyi karbonhidratlardan sağlamaktadır. Enerji ihtiyacı gebelikte yaklaşık yüzde on yedi civarında artmaktadır. Bu enerji dengesini sağlayabilmek için vücut karbonhidrat talep edecek ve canınız tatlı, şeker, pasta gibi şeyler çekecektir. Besin değeri düşük bu çöp gıdalar yerine gerekli karbonhidratlar protein ve vitamin kaynaklarından temin edilmeye çalışılmalıdır. 

2- Proteinler;
Protein anne karnındaki bebeğin sağlıklı gelişimi, meme dokularının emzirmeye hazır hale gelebilmesi, rahim dokusunun büyüyebilmesi için gebelik döneminde çok önemlidir. Proteinler hem annenin hem bebeğinin doku gelişiminin temel taşlarıdır.

3- Su;
Gebelikte vücudun su ihtiyacı hem artan kan hacmi hem de amnion sıvısının üç saatte bir yenilenebilmesi için çok önemlidir. Bu nedenle gebelikte su tüketimi çok önemlidir. 

Fazla su içmek mide bulantısına neden oluyorsa, doktora danışarak bitki çayı tüketilebilir. Bazı bitki çayları gebelerin kullanımı açısından sakıncalı olduğundan mutlaka doktora danışılmalıdır.

4- Yağlar;
Yağ beyin gelişimi için çok önemlidir. Zeytin yağında bulunan oleik asit ve balıklarda bulunan omega 3 anne karnındaki bebeğin zeka gelişimine faydalı olduğundan gebelikte iyi yağlarla beslenmek önemlidir. Ancak balık yağı tüketiminde dikkatli olunmalıdır. Balığın karaciğerinden elde edilen bazı balık yağları yüksek dozda zararlı A vitamini içerdiğinden toksik etkileri olabilir.

5- Demir;
Demir anne karnındaki bebeğe oksijen taşıyan ana mineraldir. Bebeğin doku ve hücre oluşumu için hayati önem taşır. Gebelikte demir eksikliği düşük kilolu doğum, erken doğum ya da bebek kaybı ile sonuçlanabilmektedir.

6- Kalsiyum;
Kalsiyum kemik oluşumu, gelişimi, kan pıhtılaşması, kas ve sinirlerin düzgün çalışması, kalp sağlığı gibi nedenlerle önemlidir. Gebe diyetinde kalsiyum alımına dikkat edilmelidir.

7- Sodyum ve İyot;
Gebelerin tuz kullanımı sınırlandırılmalıdır ancak tamamen kesilmemelidir. Kullanılan tuzun iyotlu tuz olmasına dikkat edilmelidir. Gebelikte düşük iyot miktarı düşüğe ya da ölü doğuma neden olabilir.

8- Vitaminler;
Gebelikte taze sebze ve meyve tüketimine önem verilmelidir. Yüksek C vitaminli besinler hem vücut direncini hem de demir emilimini arttırır. D vitamini kalsiyum emilimini arttırdığından gebelerin dikkatli bir şekilde güneş banyosu yapması önerilir. Gebeliğin ilk haftalarında sinir sisteminin gelişimi için folat çok önemlidir.

9- Lifli Gıdalar;
Gebelik döneminde bağırsak hareketlerinin yavaşlaması ile zor zamanlar yaşayan gebelerin bağırsak hareketlerini düzenleyebilmek için lifli gıdalarla beslenmesi önemlidir.

10- Kuru yemişler;
Kuru yemişler gebelikte atıştırmalık olarak kullanılabilecek çok sağlıklı alternatiflerdir. İçerdikleri doymamış yağ asitleri, E vitamini, selenyum gibi besin öğeleri gebeler için oldukça faydalıdır. Özellikle ceviz ve fındık gebelerin kahvaltısında mutlaka bulunmalıdır.