Tuvalet eğitimi sadece çişi ve kakayı tuvalete yapmak değildir. Bu süreç büyümekte olan çocuğunuzun tüm yönleriyle hazır olması gereken bir süreçtir. Eğer çocuğunuzun dört yönden de hazır olduğunu düşünmüyorsanız bu sürece girmemek ikiniz açısından da faydalı olacaktır.
* Fiziksel
* Zihinsel
* Sosyal
* Duygusal açılardan hazır olmayan çocuğunuza tuvalet kullanmayı öğretmeye çalışmak boşuna olacaktır.
Çocuğunuzun bu yönlerden hazır olmadığını gözlemlemeden önce; kendinizin hazır olup olmadığınıza bakın.
Fiziksel Açıdan Hazır Olma
Çocuklar nasıl ki kasları onları taşıyacak derecede gelişemeden yürüyemezlerse bağırsak ve mesane kasları gelişmeden tuvaletlerini tutamazlar.
Bunu anlamak için;
* Çocuğunuzun bezini 1,5 saatte bir açın. Eğer ıslaksa; henüz çişini kontrol edemiyor demektir.
*Kaka yaparken onu gözlemleyin; eğer oyununu bırakıyorsa, vücudunda bir şeyler olduğunu farkında demektir.
*Eğer kaka yapmak için ortamdan uzaklaşıyorsa rektum kaslarının kontorlü konusunda yeterli ilerlemeyi sağlamıştır.
*Çocuğunuzun bulunduğu gelişme aşamasına dikkat edin; bir şeylerle oturarak ilgilenebilen bir çocuk, koşma-yürüme heyecanını aşmış bir çocuktan daha kısa sürede tuvalete oturmaya alışacaktır.
Sosyal Açıdan Hazır Olma
* Çocuğunuzun sizin ihtiyaçlarınızı tuvalette gidermenize ilgi gösterip göstermediğine bakın.
* Tuvalete gitmem gerekiyor diyerek bunun özel bir alanda yapılması gerektiğini belirtin.
* Sifonu çekerken sizi izlemesini hatta eğlenceli buluyorsa sifonu çekmesini sağlayın.
* Oturak alın ve tuvalete koyun. Zaman zaman sizinle tuvalete gelmesi ve altında bezi varken oturağında oturması konusunda onu cesaretlendirin.
* Oyuncaklarının oturağa ihtiyacı olduğu ve çiş/kaka yapacakları şeklinde oyunlar oynayın.
* Eğitimi almış akranlarını izlemesini sağlayın.
Bu aşamadı en önemli ipucu çocuğunuzun diğer sosyal alanlarda sizi taklit etmeye başlamasıdır.
Zihinsel Hazır Olma
* Bu aşamadaki önemli nokta çocuğun beyni ile vücudu arasında tuvalete gitmesi gerektiği konusundaki bağlantıyı kurabilmesidir.
Bu hazırlık üç aşamada gerçekleşir;
1. Aşama: Kakasını ve çişini yaptığını farkında olması. Kelimeler veya vücut dili ile bezini kirlettiğini haber verdiği gün bu aşama geçilmiş olacaktır.
2. Aşama: Çişini ve kakasını "henüz yapıyorken" farkında olmasıdır. Çişinin bacaklarından aktığını yada külodunda kaka olduğunu fark edemiyorsa henüz hazır değil demektir.
3. Aşama: Rahatsızlık duyduğu anda bunun çişinden yada kakasından kaynaklandığını anlamasıdır. Ancak bu aşamada çocuk "çişim geldi" diyebilecek ve oturağına oturuncaya kadar kontrol edebilecektir.
Bu aşamadaki en önemli ipucu; çocuğunuzun eşyaların yerleri konusunda neredeyse obsesif bir hale geleceği dönemde olmasıdır. Belli şeylerin belli yerlerde olması gerektiğini anladığı zaman, çişinin ve kakasının da yerinin tuvalet olduğunu anlayacaktır.
Duygusal Açıdan Hazır Olma
Bazı çocuklar bezlerine kaka yapmak için gizlice odalarına giderler. Bu ebeveyne çocuğun zihinsel bakımdan hazır olduğunu gösterir, çünkü gitmesi gerektiğini bilir fakat çocuk henüz bezinden ayrılmak istemiyor olabilir. Tuvaleti kullanacağı zamana karar verecek olan kişi sadece çocuğunuzdur.
Tüm çocukların ıslaklıktan kurtulmak isteyeceği yalnızca bir söylentidir. Doğduklarından beri bildikleri sadece bezlerine yapmalarıdır ve bunu bir anda değiştirmek istemezler.
Bazı çocuklar için tuvalete yapmak korkutucu olabilir. Bazıları sifondan korkabilir. Bazıları vücutlarından bir şeyin çıkmasını korkutucu bulabilir.
Eğer çocuğunuz isteksizse veya korkuyorsa hiç bir şekilde zorlamayın. Tuvalet eğitimini güç mücadelesi haline getirmeyin. Çocukların çoğu 2-3 yaş arasında bu eğitimi alırlar ve bu çocukların en olumsuz ve bağımsız oldukları dönemdir.
Sizin eğitmeye karar vermiş olmanızın bir hükmü yoktur. Önemli olan çocuğun eğitilmeye karar vermiş olmasıdır. Duygusal gelişime müdahale edilemez yalnızca destek olunabilir. Bunun bir yolu onu günde iki kez oturağa oturtmaya başlamaktır. Bunu günün belli zamanlarında (kahvaltı sonrası veya yatmadan önce gibi) yapın. Çocuğunuz istiyorsa tamamen giyinik bile olabilir. Amaç tuvaleti kullanma alışkanlığı sağlamaktır. Tuvaletini yapıp yapmaması önemli değildir. Bu yaklaşımla ilerlerseniz fiziksel olarak hazır olduğunda duygusal olarak da hazır olacaktır. Günlük rutininin bir parçası olduğunda bu durum ona yabancı gelmeyecektir.
Eğer çocuğunuzda herhangi bir gerginlik hissediyorsanız geri çekilin ve bir kaç ay sonra tekrar deneyin.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder
Fikrinizi paylaşın