Çocuk; duygulandığı anlarda, yorulduğunda, korktuğunda anneyi veya babayı yanında ister, ağlar. O anda çocuk sevilerek yatıştırılmalıdır. Duygularının zedelenmemesine özen gösterilmelidir. Bu yaştaki çocukla asla inatlaşılmamalıdır, zira kolayca öfke nöbeti geçirebilirler. Öfkelenmesine baştan engel olunmalıdır. İstediğini yapmaya çalışılmalıdır, istediğini yapmaya çalışan kişiye güvenecektir. Güvendikten sonra, onu yönetmek daha kolay olacaktır. İhtiyacı olan şey güven ve sevgidir.
Bu aylarda objelerin ne işe yaradığını kavrar. Kaşık beslenmeye yarar, bardak su içmek içindir gibi.
Herkesi taklit eder. Her şeyle oynar. Tencereler, tavalar bile onun için oyuncaktır. Taklit oyunları oynar. Bebeği yedirir, tarar, su içirir. Kurucu, inşa edicidir. Oynadığını sahiplenir. ”BENİM” der, vermek istemez. Vermek istemediği durumlarda vermeye zorlanmamalıdır. Henüz paylaşmaya hazır değildir. Onun eşyalarını ve oyuncaklarını alırken izin alın, izin vermezse almayın. BENİM – BEN sözlerine kızmayın. Bu gelişmenin bir parçasıdır.
Bu aylarda objelerin ne işe yaradığını kavrar. Kaşık beslenmeye yarar, bardak su içmek içindir gibi.
Herkesi taklit eder. Her şeyle oynar. Tencereler, tavalar bile onun için oyuncaktır. Taklit oyunları oynar. Bebeği yedirir, tarar, su içirir. Kurucu, inşa edicidir. Oynadığını sahiplenir. ”BENİM” der, vermek istemez. Vermek istemediği durumlarda vermeye zorlanmamalıdır. Henüz paylaşmaya hazır değildir. Onun eşyalarını ve oyuncaklarını alırken izin alın, izin vermezse almayın. BENİM – BEN sözlerine kızmayın. Bu gelişmenin bir parçasıdır.
Başkalarına kötü davranmasına ASLA izin vermeyin. Isırmaya, saç çekmeye, vurmaya alıştırılmamalıdır. HAYIR’ın anlamını tam kavramaya çalışır. Sınır koymak için KATI değil, KARARLI olmak yeterlidir.
SİNİRLENMEDEN – KORKUTMADAN – ÖFKELENMEDEN sınır koyun.
Kendinizi kontrol edin
Karanlık, su ve yükseklikten korkabilir. Onu korkutacak olaylardan korumalıdır. Korkmamasını söylemeyin! “Biliyorum korktun ama, sana bir şey olmasına izin vermem” deyin. Onu kucaklayıp, yatıştırın, fakat çok üstüne düşmeyin. Korkusuyla alay etmeyin. Olayı tekrar dile getirmeyin. Cesur olmayı öğretmek için erkendir. Korkusunu yenmeye zorlanmak, ilerde daha fazla korkmasına neden olur. Bu konuda acele etmemelisiniz. Onu koruyacağınıza güvenmesi yeterlidir.
Çaresizlik anlarında, acısını ifade etmesine izin verin. Ağlamayı hemen susturmaya çalışmayın. Bu dönemde cesur olmaya ve sabretmeye zorlamak, güven duygusu gelişimini baltalar. Güven duygusunu edindikten sonra cesaret ve sabır kendiliğinden gelişir. Bu konuda acele etmemek gerekir.
Her çocuğa ayrı ilgi gösterilmeli. Zira rekabet duyguları çok güçlüdür. Her biri kendisiyle ilgilenilmemesine dayanamaz.
Bu dönemde çocukları gözden hiç ayırmamak gerekir. Her şeyi yapabileceklerini düşündükleri için, kendilerini tehlikeye atabilirler. Bu yaşta en önemli şey güvenliklerini sağlamak , birbirlerine ve kendilerine zarar vermelerinin önüne geçmektedir.
Her çocuğa ayrı ilgi gösterilmeli. Zira rekabet duyguları çok güçlüdür. Her biri kendisiyle ilgilenilmemesine dayanamaz.
Bu dönemde çocukları gözden hiç ayırmamak gerekir. Her şeyi yapabileceklerini düşündükleri için, kendilerini tehlikeye atabilirler. Bu yaşta en önemli şey güvenliklerini sağlamak , birbirlerine ve kendilerine zarar vermelerinin önüne geçmektedir.
Oyun ve hareket
Güvenli hareket edebilecek oyun alanı çok önemlidir.
15 aylık bir çocuk 2 küpten kule yapabilir. Anne – baba dışında 5 kelime kullanabilir. Hevesle şişe içine boncukları atar. 18 aylıkken 3 küple kule yapar. 8-10 sözcükle dilini zenginleştirir. Genellikle 2 yaşına kadar yalnız oynamayı, bire bir oyunu tercih eder.
Güvenli hareket edebilecek oyun alanı çok önemlidir.
15 aylık bir çocuk 2 küpten kule yapabilir. Anne – baba dışında 5 kelime kullanabilir. Hevesle şişe içine boncukları atar. 18 aylıkken 3 küple kule yapar. 8-10 sözcükle dilini zenginleştirir. Genellikle 2 yaşına kadar yalnız oynamayı, bire bir oyunu tercih eder.
Bu aylarda bakımla yetinmeyip, çocuklarla sürekli konuşmalı, oyun oynamalı, nesnelerin isimleri söylenmelidir. O anda ne yapıldığı açıklanmalıdır. “Şimdi kapıyı kapatalım” gibi .
2 yaş çocuğu 5-6 küpten kule yapabilir. 2 kelimeyi bir araya getirip, cümle kurabilir.”su koy” gibi. Beş beden parçasını gösterebilir. (baş, ayak, kol gibi)
Oynaması için baskı yapılmamalı
Merdivenden inip, çıkması desteklenmeli. Kitap sayfalarını çevirmesi istenmeli. Bu ne? diye sorulmalı. Bilemezse doğru olanı söylenmeli. Neymiş diye tekrar sorulmalı. Bilince “AFERİN” denmeli.
Yürür, koşar, merdivenden iner, çıkar, iter, çeker. Çevreyi keşfeder. Dolapları, çekmeceleri açar, kapıyı açar, top atar, tekme vurur.
İstediğini yapamayınca ağlar, tepinir. Her şeye meraklı, her şeyle ilgilidir.
Çok hareketlidir. Dikkat çekmekten hoşlanır.
Dikkat süresinin 5 dakikadan fazla olmadığı unutulmamalıdır. Eşyalarla, oyuncaklardan daha çok ilgilidir.
Bu dönemde arkadaşa ilgi fazla değildir. Ama çocukların içinde bulunmaktan hoşnuttur.
Sandalyede oturabilir. Tek ayak atlar. Ani dönüşlerde denge kaybedebilir. Herhangi bir şeyi istese bile “HAYIR” sözcüğünü kullanmayı sever. Bu yaş çocuğu gece 11-12 saat, gündüz 1-2 saat uyumalıdır. Aksi halde huysuzlanır ve sinirli olur.
Merdivenden inip, çıkması desteklenmeli. Kitap sayfalarını çevirmesi istenmeli. Bu ne? diye sorulmalı. Bilemezse doğru olanı söylenmeli. Neymiş diye tekrar sorulmalı. Bilince “AFERİN” denmeli.
Yürür, koşar, merdivenden iner, çıkar, iter, çeker. Çevreyi keşfeder. Dolapları, çekmeceleri açar, kapıyı açar, top atar, tekme vurur.
İstediğini yapamayınca ağlar, tepinir. Her şeye meraklı, her şeyle ilgilidir.
Çok hareketlidir. Dikkat çekmekten hoşlanır.
Dikkat süresinin 5 dakikadan fazla olmadığı unutulmamalıdır. Eşyalarla, oyuncaklardan daha çok ilgilidir.
Bu dönemde arkadaşa ilgi fazla değildir. Ama çocukların içinde bulunmaktan hoşnuttur.
Sandalyede oturabilir. Tek ayak atlar. Ani dönüşlerde denge kaybedebilir. Herhangi bir şeyi istese bile “HAYIR” sözcüğünü kullanmayı sever. Bu yaş çocuğu gece 11-12 saat, gündüz 1-2 saat uyumalıdır. Aksi halde huysuzlanır ve sinirli olur.
Sonuç olarak 2 yaş çocuğuna:
-Beceri geliştirmesi, bağımsızlığını kazanması için fırsat verin.
-Kendini göstermesi için çesaretlendirin.
-Özgüvenini, girişimciliğini, sorumululuk isteğini destekleyin.
-Ona diğer çocukları tanıtın, arkadaş ortamına sokun, oynaması için baskı yapmayın.
-Kalemler, pastel boya vererek, çizim yapmasını destekleyin.
-Hikayeler okuyun, masallar anlatın.
-Müziğe ilgisini uyandırın.
-Ebecilik, saklambaç oynayın.
-Küp, üçgen, kare şekillerini, şekil alanı üzerine yerleştirmesini sağlayın.
-Dans edin, şarkı söyleyin, alkışlayın .
-Kucağınıza alın, sarılın öpün.
-Beceri geliştirmesi, bağımsızlığını kazanması için fırsat verin.
-Kendini göstermesi için çesaretlendirin.
-Özgüvenini, girişimciliğini, sorumululuk isteğini destekleyin.
-Ona diğer çocukları tanıtın, arkadaş ortamına sokun, oynaması için baskı yapmayın.
-Kalemler, pastel boya vererek, çizim yapmasını destekleyin.
-Hikayeler okuyun, masallar anlatın.
-Müziğe ilgisini uyandırın.
-Ebecilik, saklambaç oynayın.
-Küp, üçgen, kare şekillerini, şekil alanı üzerine yerleştirmesini sağlayın.
-Dans edin, şarkı söyleyin, alkışlayın .
-Kucağınıza alın, sarılın öpün.
Yazar:Özlem Petek Hün